Wat is een contentkalender?
Een contentkalander is een plannigsdocument waarin je precies bijhoudt welke berichten je op welke dag en welk tijdstip gaat delen. Mocht je naast Facebook nog andere social media kanalen gebruiken, verwerk die dan ook in de planning. Het is een handig hulpmiddel wanneer je geen tijd of inspiratie hebt voor leuke en interessante content. Op deze manier blijf je waardevolle content delen en houd je contact met je doelgroep.

Voordelen van een contentkalender
- Overzicht van welke content je de komende tijd gaat posten
- Je blijft communiceren met je doelgroep waardoor je continue aanwezig bent
- Kans op meer terugkerende bezoekers
- Berichten van tevoren inplannen via Facebook of een tool als Hootsuite
- Het bespaart tijd en stress

Winacties
Mensen houden ervan om iets te kunnen winnen. Maak b.v. gebruik van een reageer en win actie. Plaats b.v. een grappig foto waarbij een onderschrift bedacht moet worden. Of houd een fotowedstrijd om meer betrokkenheid met je doelgroep en de doelgroep met jouw bedrijf.
Video’s
Video’s op Facebook zijn al een tijd een trend en worden steeds populairder. Videocontent zorgt bovendien voor meer engagement. Post bijvoorbeeld een video van een evenement, interview, video achter de schermen of productreviews van klanten.
Blogposts
Heb je een interessante blogposts geplaatst op je website? Deel dit dan ook direct met je fans op Facebook. Zo zijn de op de hoogte van je nieuwe blogposts en trek je weer meer verkeer je website.
Vragen stellen
Stel een leuke vraag, hierdoor zullen je fans reageren op jouw posts waardoor je meer betrokkenheid creëert. Mensen vinden het leuk om te reageren op vragen. Je toon interesse en de reacties van je fans zorgen voor meer interactie met je merk, product of dienst.
Persoonlijkheid
Geef mensen een kijkje achter de schermen van jouw bedrijf. Zo laat je zien wie je bent en wat je doet en zorg je voor meer betrokkenheid bij je bedrijf. Dit hoeven geen professionele foto’s of video’s te zijn. Een gezicht achter je bedrijf wekt al veel vertrouwen.
Vaste thema’s
Maak gebruik van een vast thema(s) dat je telkens post op dezelfde dag en tijdstip. Fans wennen hieraan waar de kans groot is dat ze er zelfs naar uitkijken mits je het goed doet natuurlijk. Geef bijvoorbeeld elke maand of elke week een leuke tip.
Tips en tricks
Deel how to’s, instructies, tutorials die passen bij je product of dienst.
Dit zijn belangrijke tips
Wil jij ook een succesvolle Facebook bedrijfspagina? Volg dan deze tips:
- Zorg ervoor dat je minimaal 1 posts per dag posts
- Plaats niet alleen eenvoudige content zoals winacties en quotes maar zorg dat je relevant blijft
- Post op vaste tijden. Test welke tijden het beste werken voor jouw bedrijf
- Houd je Facebookstatistieken altijd in de gaten zodat je erachter komt wat je fans wel een niet leuk vinden en hierop kunt inspelen.
Hoe maak je een contentkalender?
Stap 1 bepaal de soort content die je wilt delen ✅
Breng als eerste in kaart welke content je wilt delen en maak daar een lijstje van.
Denk aan een terugkomend thema dat je elke week wilt delen, de ene dag een interessante blog en de andere dag een inspirerende video.
Stap 2 Kies een tool om je contentkalender te maken ✅
Je weet nu welke content je wilt delen. Nu is het tijd om alles te verwerken in een kalender. Maak gebruik van een van de gratis tools als HubSpot, Vertical Measures, presenter of Hootsuite.
Stap 3 Kalender maken ✅
Maak de data overzichtelijk door de weken op een rij te zetten. Maak een kolom over contentvormen. Denk daarbij aan blogs, foto’s, video’s, infographics, maar ook het onderwerp van je inhoud.
Stap 4 Vul de kalender in ✅
Bepaal per type content hoe vaak je die wilt delen. Het is aan te raden om minimaal 1 keer per dag een Facebookbericht te plaatsen. Zorg dat je varieert door de b.v. de ene dag een blogpost te plaatsen de andere dag een video.


