Hoe maak je een effectieve Facebookadvertentie?
1. De juiste afmetingen
Voor een effectieve Facebookadvertentie is het van belang om de juiste afmetingen te gebruiken. Dit zorgt er niet alleen voor dat de advertentie beter opvalt maar ook dat gebruikers er sneller op klikken.
Voor zowel desktop en mobiel moet het formaat minimaal 600 x 600 pixels zijn. Het beste afbeeldingsformaat is 1200 x 628 pixels.
Let op! Facebook knipt je afbeelding wanneer je niet de juiste formaten gebruikt. Een deel van je advertentie wordt dan niet getoond.
2. Afbeelding
Zorg voor een aantrekkelijke afbeelding zoals een afbeelding met vrolijke mensen. Dit trekt meer aandacht dan op foto’s waarop mensen niet lachen.
3. Afbeeldingstekst
Zorg er ook voor dat je niet te veel tekst gebruikt in de afbeelding. Teveel tekst leidt af. Wanneer je te veel tekst hebt zal Facebook je advertentie aan minder mensen tonen.
4. De juiste kleuren
Maak je veel gebruik van blauw dan kan het zijn dat je advertentie over het hoofd wordt gezien omdat Facebook deze kleur ook gebruikt. Heeft de huisstijl van jouw bedrijf ook blauwe kleuren? zorg dan dat je andere kleuren in je afbeelding gebruikt die ook passen bij de emotie van je doelgroep.
5. Emoji’s
Emoji’s worden steeds populairder op social media platformen, zo ook op Facebook. Maak je advertentie opvallender en leuker met emoji’s. Let er wel op dat de hoeveelheid en type emoji’s moet passen bij de doelgroep.
6. Gebruik je logo
Show je logo in je advertenties zodat je herkenbaar bent voor je doelgroep. Zo werk je ook nog aan je naamsbekendheid als je consequent gebruik maakt van je logo.
7. Tekst
Zorg naast je afbeelding ook voor een aantrekkelijk tekst om mensen te informeren en activeren. Houd daarbij rekening met je doelgroep en dat je onderscheidend bent ten opzichte van de concurrentie.
8. Analyseer je campagne
Analyse en bijsturing is doorslaggevend. Geef de moed niet op als een advertentie niet zo loopt als dat je had gehoopt. Niet alleen heb je tal van mensen bereikt die nu een eerste contact hebben gehad met jouw organisatie. Je hebt ook waardevolle gegevens. Je weet bijvoorbeeld hoe je het niet aan moet pakken. Vaak geven statistieken handvatten voor verbetering.

