Statistieken Analyseren
Bij Facebook draait het allemaal om leren van de statistieken. Krijgt een post meer likes dan een andere post? Dan kun je hier een les uit leren. Door constant te monitoren wat werkt en wat minder goed werkt kun je een steeds effectievere aanpak ontwikkelen voor jouw Facebook pagina.

Laten we beginnen met de ‘eenheden’ die van belang zijn bij het analyseren van jouw Facebook resultaten.
Likes op een post
Hoeveel personen hebben de post geliked. Wanneer iemand een post liked zien de contacten van die persoon dat in veel gevallen ook. Een like zorgt dus voor meer ‘exposure’.
Likes op een pagina
Een persoon kan naast een post ook jouw pagina liken. Wanneer iemand jouw pagina liked krijgt diegene in de meeste gevallen ook jouw posts te zien.
Pagina volgers
Facebook heeft ook de optie om een pagina te ‘volgen’. Hiermee vind je de pagina niet actief ‘leuk’, maar krijg je wel posts van de pagina te zien. Volgers krijgen kan dus erg waardevol zijn.
Aantal keer gedeeld
Mensen hebben de mogelijkheid een post op hun eigen pagina te ‘delen’. Er zijn meerdere motieven om een post te delen:
De persoon identificeert zich met de overtuiging achter de boodschap.
De boodschap levert in de ogen van de persoon een aanzienlijke bijdrage aan de overtuiging van die persoon, vult de overtuiging aan of draagt de overtuiging uit.
De persoon vind het gewoon grappig en wil dat zijn/haar netwerk de post ook ziet.
Welk motief er ook is. Als je post gedeeld wordt door een ander heb je meer exposure.
Aantal reacties
Wanneer een persoon reageert op jouw post, krijgt een aanzienlijk deel van zijn/haar netwerk dit ook te zien. Reacties op jouw post zorgen dus ook voor meer exposure.
Aantal personen getagged
Het taggen van personen lijkt erg op het ‘delen’ van een post. Alleen met taggen deelt een persoon de post alleen met de personen die diegene tagged. Het mooie hiervan is echter dat een aanzienlijk deel van de tagger en de personen die getagged zijn hun netwerk hier ook melding van krijgt. Hierdoor zorgt een ‘tag’ dus voor een aanzienlijke toename van de exposure van een bericht.
Analyseren -> Bijsturen
Nu duidelijk is op welke factoren we moeten letten kunnen we gaan kijken wat we met de statistieken doen.
Heb je in het verleden al veel gepost op jouw Facebook pagina? Dan kun je de statistieken van deze posts erbij pakken. Heb je, je pas onlangs voorgenomen meer te gaan doen met Facebook? Begin dan met verschillende dingen posten om zo data te verzamelen om te analyseren.
Kijk goed welke posts het beste scoren, ga vervolgens kijken waar dat aan kan liggen.
Als je een idee hebt van de reden dat de ene post beter scoort dan de ander kun je deze les meenemen bij jouw volgende post. Uiteindelijk wordt de hypothese aangenomen of verworpen afhankelijk van het succes van die volgende post.
Door dit constant te doen ben je altijd bezig met het opstellen-, testen- en aannemen/verwerpen van hypothesen. De niet altijd even constante opwaartse spiraal die hierdoor ontstaat zorgt voor vooruitgang. Jij zal steeds beter weten hoe jij, jouw doelgroep het beste kan benaderen of triggeren.
Facebook groepen
Facebook groepen zijn pagina’s waar personen lid van kunnen worden. Je hebt ontzettend veel Facebook groepen, zowel besloten als openbaar. Er zijn groepen waar liefhebbers van model treintjes elkaar opzoeken, waar mensen tweedehands spullen aanbieden en ook groepen waar ondernemers elkaar helpen met tips.
In sommige groepen worden zelfs leads heen en weer gespeeld.
Jij kunt als bedrijf natuurlijk perfect gebruikt maken van deze Facebook groepen. Helaas kun je niet als bedrijf lid worden van een groep. Je zal dus je persoonlijke profiel moeten gebruiken. Wanneer je lid bent van een groep kun je berichten delen in de groep of een post plaatsen in de groep. Grote voordeel van posts plaatsen in groepen is dat alle leden van de groep deze post te zien krijgen.
De vraag is nu: in welke groepen denk je dat jouw doelgroep zit? Door goed onderzoek te doen naar waar jouw doelgroep zich bevindt en vervolgens lid te worden van voor jou interessante groepen kun je veel bereiken.
Zodra je lid bent van de groep kun je iets posten om mensen te triggeren om contact met je op te nemen of je website te bezoeken. Let wel op: Facebook gebruikers kunnen erg allergisch zijn voor commerciële intenties, probeer deze daarom iets te camoufleren door niet direct een verkoop te insinueren. Houdt het aan het begin bij een “handige tip” of biedt de groep voor hen relevante informatie aan die onlosmakelijk is verbonden met jouw bedrijf/product.
Heb je hulp nodig in jouw bedrijf? Dan zijn groepen ook ideaal. Zoek je bijvoorbeeld een fotograaf om foto’s voor jouw website te maken? Dan zijn er talloze fotografie groepen waar men staat te trappelen om een leuke opdracht.

