Sinds het bestaan van zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo gelden links als een soort stemmen op je website. Nog niet zo lang geleden bepaalde het aantal links en de inhoud daarvan, voor een belangrijk deel de positie van je website. Dat is flink veranderd. Maar nog steeds zijn links naar je website enorm belangrijk. Zo blijkt ook uit dit artikel waarin de factoren en ranking in Google worden beschreven. Omdat linkbuilden echter veel complexer is geworden, raden wij je aan meer aandacht te besteden aan het opstellen van een goede linkbuilding strategie.

Linkbuilding

Factoren van belang voor een goede linkbuilding strategie

Voordat je begint met het opstellen van een linkbuilding strategie, moet je de volgende linkbuilding uitgangspunten goed begrijpen.

Link populariteit

Websites met veel bezoekers en een hoge naamsbekendheid spelen een belangrijke rol op het internet. Websites als Wikipedia en Nu.nl trekken bijvoorbeeld veel bezoekers. Links van websites met een grote populariteit zijn belangrijker dan van een website met geen of weinig bezoekers.

Autoriteit

Websites met een specialisatie in een bepaald onderwerp of een regio, gelden voor die regio of dat onderwerp als ‘autoriteit’. Links afkomstig van websites die relevant zijn voor jouw branche of plaats, dragen beter bij aan een effectieve linkbuilding strategie dan andere niet relevante links.

Pagerank

Google geeft sinds jaar en dag een Pagerank(PR) score aan websites. Deze varieert van n/a (not available) tot 10. Deze Pagerank score geldt als een soort kwaliteitsstempel van Google. Er zijn steeds meer berichten afkomstig van Google en daarbuiten, die aangeven dat PR er niet langer meer toe doet. Toch is het waarschijnlijk dat een link afkomstig van een website met een hoge PR zwaarder telt dan andere links.

Domein Autoriteit

Veel belangrijker dan PR zeggen velen, is het begrip domein autoriteit(DA). DA is een alomvattende score die iets zegt over de kans dat een website goed gevonden wordt in zoekmachines. Het is een combinatie van ongeveer 40 factoren. Op deze website kan je nagaan wat de domein autoriteit is van een website.

Anchortekst

De linktekst van de link naar je website wordt de anchortekst genoemd. Dat kunnen zijn woorden als ‘klik hier’ en ‘ deze website’ maar ook woorden waarop je graag wil gevonden worden zoals dit artikel dat gaat over linkbuilding strategie. Sinds de Penguin Update moet je echter wel voorzichtig zijn met het aantal links dat overeenkomt met het woord waarop je gevonden wilden worden.

Social Media links

Sinds een aantal jaren spelen links vanuit social media zoals Facebook, Twitter, Google+ en Linkedin een toenemend belangrijke rol. Vooral de rol van Google+ is daarbij opvallend. Een plus van een GooglePlus gebruiker die veel mensen in zijn kringen heeft (populariteit) en een expert is in jouw vakgebied, zorgt voor een vrijwel onmiddellijke opname van je URL in de index van Google. Social media zijn dus onmisbaar geworden voor je linkbuilding strategie.

Link management

De waarde van links neemt af naarmate deze langer geleden is geplaatst. Ook kan het zijn dat bepaalde pagina’s of websites niet langer werken. Een linkprofiel dat natuurlijk is, bouwt regelmatig nieuwe links op. Deze zaken zorgen ervoor dat je voor een effectieve linkbuilding strategie, je linkprofiel moet managen en onderhouden.

Onderdelen van de linkbuilding strategie

Bij het opstellen van een effectieve linkbuilding strategie, zijn de volgende 3 soorten linkbuilding de belangrijkste manieren om goede links te verkrijgen.

Inbound Links

Dit zijn links van anderen en andere websites die op een natuurlijke manier zijn verkregen. Precies zoals Google dat graag wil, namelijk door het schrijven van goede content. De links vragen geen andere actie dan het schrijven van waardevolle content. Deze manier van linkbuilden vraagt dus eigenlijk om een content strategie.

Blogger out reach

Een andere manier van links verkrijgen, is het aanschrijven van website eigenaren, bloggers of directory’s voor het opnemen van jouw link of artikel met links naar jouw website. Dat kan omdat jouw artikel of website kan bijdragen aan de kwaliteit van de andere website. Of door te betalen voor een link, alhoewel dat laatste wel verboden is door Google. Om te bepalen op welke websites jouw link moet komen te staan, voer je een concurrentie analyse uit waarbij je de links verzamelt van je concurrenten. Als je vervolgens deze lijst met websites filtert met behulp van eerder genoemde uitgangspunten, kan je met deze arbeidsintensieve klus aan de slag.

Handmatig Linkbuilden

De laatste manier is de meest gebruikte, namelijk handmatig linkbuilden. Alle soorten van automatische linkbuilding, kan je beter uit de weg gaan omdat deze het eenvoudigst te ontdekken zijn. Vormen van handmatige linkbuilden zijn bijvoorbeeld:

  • links ruilen
  • blog comments
  • forumdeelname
  • gratis advertenties
  • aanmelden op startpagina’s
  • etc.

De waarde van deze links is flink afgenomen. Toch vormt deze manier van linkbuilden ook een onderdeel van een effectieve linkbuilding strategie. Alleen al om te zorgen voor een ‘natuurlijk’ en evenwichtig linkprofiel. Dit soort links hoort daarbij.

Linkbuilding strategie opstellen

Samengevat is een linkbuilding strategie de manier waarop je middelen inzet om de linkbuilding doelen te bereiken. Je gaat daarbij dan uit van:

Doelen: op welke woorden moet je website gevonden worden?

Middelen: welke inhoud op de website is nodig, welke links op welke externe websites zijn nodig en wat zijn de kosten in termen van arbeid en geld?

Tijd: wanneer kan en moet je welke middelen inzetten?

Vrijblijvend advies over linkbuilding?

Dankzij onze uitgebreide ervaring weten wij wat een goede linkbuilding strategie is. Dat verschilt per uiteraard per branche en website. Daarom geven wij graag vrijblijvend advies over de te volgen strategie. Bel 088-770999 of vul het formulier in op deze website.

Linkbuilding Starter€ 150 p/m
  • max 1,5 uur support per maand
  • 12 startpagina links per jaar
  • 3 expertblogs per jaar
  • geschikt voor regionale vindbaarheid
  • minimaal 1 top 10 positie
  • weinig concurrentie in Google
  • evaluatie & rapportage per kwartaal
ik heb interesse
Linkbuilding Pro € 250 p/m
  • max 4 uur seo per maand
  • geschikt voor regionale vindbaarheid
  • redelijke concurrentie in Google
  • minimaal 10 backlinks p/m
  • linkbuilding rapport
  • 1 nieuwsartikel op de website
  • 1 (nieuws)artikel op externe website
  • delen op social media
  • evaluatie & rapportage per maand
ik heb interesse
Linkbuilding Plus € 500 p/m
  • max 6 uur seo per maand
  • geschikt voor landelijke vindbaarheid
  • veel concurrentie in Google
  • minimaal 10 quality backlinks
  • linkbuilding rapport
  • 2 (nieuws)artikelen op website
  • delen op social media
  • 3 (nieuws)artikelen op externe websites
  • evaluatie & rapportage per maand
ik heb interesse