Hoe werkt het uploaden vanuit je klantenbestand?
Bij een Facebook advertentie heb je de mogelijkheid om te kiezen voor aangepaste doelgroep. Hiermee kun je eigen klantenbestand uploaden. Een aangepaste doelgroep is dus een door jouw samengestelde doelgroep op basis van klantgegevens of gedrag van je websitebezoekers. Bespaar ook tijd, moeite en geld en richt je op je bestaande klanten. Zij hebben immers al eerder voor jouw bedrijf gekozen. Herhaal-aankopen bij bestaande klanten werkt bovendien erg goed. Door deze groep te benaderen met gerichte advertenties kun je effectiever adverteren.
Zo maak je een aangepaste doelgroep
Aangepaste doelgroepen kun je op 4 manieren maken:
Aangepaste doelgroep op basis van een klantenbestand
Hierbij maak je de doelgroep door middel van een klantenlijst oftewel een lijst van je bestaande klanten
Aangepaste doelgroep op basis van de Facebook-pixel
Je websitebezoekers worden hierbij gekoppeld aan mensen op Facebook.
Aangepaste doelgroep op basis van een app-activiteit
Deze groep bestaat uit personen die bepaalde acties in je app hebben uitgevoerd.
Aangepaste doelgroep op basis van betrokkenheid op Facebook
Met deze doelgroep kun je personen bereiken die eerder op de inhoud van Facebookpagina hebben gereageerd.
Volg deze 4 stappen voor het toevoegen van je klantenlijst
Stap 1 Een klantenlijst toevoegen ✅
1. Klik op bestand uploaden (kies een .txt of .cvs bestand) of kies voor de tweede optie kopiëren en plakken.
2. Vul als laatste bij deze stap de doelgroepnaam en klik op volgende.
Stap 2 Gegevenswijziging bewerken ✅
Heb je je klantenlijst toegevoegd? Je krijgt nu een voorbeeld te zien van hoe Facebook je lijst heeft onderverdeel. Je krijgt kan daarbij 3 mogelijke statussen tegenkomen:
Dit symbool betekent dat je gegevens worden geupload voor gebruik bij gegevenskoppeling. Indien de schatting onjuist is kun je deze aanpassen.
Facebook weet niet zeker welke type gegevens dit zijn. Ook kan het zijn dat je hebt aangegeven om ze uit te sluiten van gegevenskoppeling.
Dit symbool betekent dat je gegevens worden herkent maar dat de gegevens niet op een bruikbare manier zijn ingedeeld. Zorg ervoor dat je je bestand opnieuw indeelt of selecteer een indelingsoptie in het vervolgkeuzemenu.
Stap 3 Gehashte upload en maken ✅
Facebook hasht en upload je gegevens en maken een doelgroep voor je. Als het een groot bestand is kan het even duren. Ondertussen kun je eventueel verder werken in een andere venster.
Stap 4 Volgende stappen ✅
Nadat je je aangepaste doelgroep hebt gemaakt genereert Facebook automatisch een lijst met vervolgstappen zodat je alles uit je aangepaste doelgroep kunt halen. Je kunt ook direct op ‘Klaar’ klikken.

Vergelijkbare doelgroep
Een vergelijkbare doelgroep is vergelijkbare doelgroep van je beste bestaande klanten. Met deze doelgroep heb je de mogelijkheid om nieuwe klanten te bereiken die wellicht interesse hebben in je bedrijf. Deze doelgroep wordt dus samengesteld op basis van bestaande gegevens.
Let op! houd rekening met het volgende voordat je aan de slag gaat:
- Alleen de beheerder van de Facebookpagina of pixel kan een vergelijkbare doelgroep maken
- Wil je op basis van een aangepaste doelgroep een vergelijkbare doelgroep maken? Dan moet je de maker zijn van die aangepaste doelgroep
- Op basis van gegevens van een app een vergelijkbare doelgroep maken? Ook dan moet je beheerder of ontwikkelaar zijn van de app.
Hoe maak je een vergelijkbare doelgroep?
Volg deze 6 stappen:
1. Ga via advertentiebeheer naar Doelgroepen
2. Klik op de tweede optie ‘Maak een vergelijkbare doelgroep’

3. Selecteer een bron.
(aangepaste doelgroep, bestaande doelgroep, klantenlijst, pixel of mensen die je pagina leuk vinden)
4. Selecteer een of meerdere landen/regio’s waar je een vergelijkbare groep mensen wilt zoeken
5. Gebruik de schuifregelaar om de gewenste grootte van je doelgroep te selecteren
6. Klik als laatste op ‘Doelgroep maken’


