Facebook heeft verschillende soorten campagnes. Iedere campagne geeft gehoor aan een bepaalde doelstelling. Wil je vooral veel naamsbekendheid genereren? Of veel mensen bereiken met een boodschap? Of wil je direct producten gaan verkopen via Facebook? Tegenwoordig kun je zelfs contactgegevens van Facebook gebruikers opvragen met een leadgeneratie campagne.

Adwords Campagne

De 11 campagnedoelstellingen

Voor iedere doelstelling is er dus een campagne die aansluit op jouw doelstelling. Dit zijn de 11 doelstellingen waar je uit kunt kiezen:

Merkbekendheid
Op deze manier toon je advertentie waarmee je mensen bereikt die je advertentie zullen opmerken en er waarschijnlijk aandacht aan zullen besteden. Ook verhoog je de bekendheid van je merk.

Bereik
De doelstelling bereik is bedoeld om je advertentie te tonen aan een zo groot mogelijk aantal mensen in je doelgroep op basis van je budget. Je kunt het aantal mensen maximaliseren dat je advertenties en je kunt instellen hoe vaak je advertenties getoond moeten worden.

Verkeer
Met deze doelstelling zorg je ervoor dat het aantal bezoeken van je website worden verhoogd of dat mensen je app vaker gaan gebruiken.

Betrokkenheid
Zorg er met deze doelstelling ervoor dat meer mensen je bericht of pagina zien en reacties plaatsen. Met betrokkenheid kun je meer reacties, deelacties, vind-ik-leuks, reacties op evenementen en geclaimd aanbiedingen krijgen.

Appinstallaties
Trek met deze advertenties meer mobiele appgebruikers aan die waarschijnlijk je app zullen installeren. Op deze manier zullen meer mensen je app gaan gebruiken en kun je tevens meer betrokkenheid stimuleren van bestaande klanten.

Videoweergaven
Gebruik deze doelstelling om video’s te promoten met productlanceringen, beelden van achter de schermen of klantverhalen om je merk bekender te maken.

Leads genereren
Met een leadgeneratie advertentie wek je interesse in de producten of diensten van je bedrijf. Je kunt mensen een formulier laten invullen met hun contactgegevens waarmee je dus leadinformatie verzameld van mensen die geïnteresseerd zijn in je bedrijf.

Chatberichten
Met deze doelstelling kun je met je klanten gesprekken aangaan via Messenger om antwoord te geven op vragen, om ze hulp te bieden of om aankopen te voltooien.

Conversies
Met deze advertentiedoelstelling zorg je ervoor dat mensen acties uitvoeren op je website of in je app. Denk aan aankopen doen of betalingegevens toevoegen. Tip: Gebruik de Facebook-pixel of appgebeurtenissen om conversies te volgen en meten.

Verkopen uit catalogus
Toon met deze doelstelling artikelen uit je catalogus. Je kunt hierbij een keuze maken uit verschillende advertentietypen en indelingen waaronder dynamische advertenties, advertentie-indeling collecties en catalog manager. Met deze doelstelling kun je mensen targeten die in de buurt zijn van je winkelloactie(s).

Winkelbezoeken
Jij kiest wie de advertentie te zien krijgt. Hierdoor zet je jouw budget effectief in. Je kunt een doelgroep definiëren op basis van:
Locatie
Leeftijd
Interesses
Functie
Opleiding
Geslacht
En nog veel meer…